سفر به کانادا

کانادا

کشور کانادا با مساحت ۹۹۸۴۶۷۰ کیلومتر مربع، پس از روسیه، دومین کشور وسیع جهان است. در این کشور پهناور تنها در حدود چهل میلیون نفر زندگی می کنند، در نتیجه تراکم جمعیت در کانادا کم و فاصله شهرها از یکدیگر نسبتا زیاد است. کانادا، شمالی‌ترین کشور قاره آمریکاست و تنها یک همسایه (ایالت متحده آمریکا) دارد. شمال کشور کانادا، بخش جنوبی و مجاور مرزهای آمریکا، منطقه سردسیر این کشور محسوب می شود. وسعت زیاد، بارندگی کافی و بهره برداری مناسب کانادا، باعث شده است که از نظر تولید و صادرات محصولات کشاورزی و منابع طبیعی، در جایگاه بالایی قرار گیرد.
کانادا دارای معادن و ذخایر طبیعی فراوانی است و از این نظر جایگاه ویژه ای در جهان دارد.
با وجود آنکه حدود یکصد سال بیشتر از استقلال این کشور نمی گذرد و هنوز فرماندار کل کانادا را ملکه یا پادشاه انگلستان تعیین می کند، اما رشد و توسعه مناسبی را در طول این مدت کوتاه، کسب کرده است. طوری که به گروه G8 (کشورهای پیشرو صنعتی جهان) پیوسته است. همچنین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کانادا از اعتبار بالایی در جهان برخوردار هستند. وسعت زیاد، جمعیت کم، ثبات سیاسی و اجتماعی و درآمد سرانه بالا، از جمله مواردی است که سبب شده افراد بسیاری از اقصی نقاط جهان، از جمله ایران، برای ادامه تحصیل در کانادا، اقامت کانادا، سرمایه گذاری در کانادا  و مهاجرت به کبک، این کشور را انتخاب کنند. در حال حاضر، بومیان اولیه، کمترین درصد (%۴) از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
از آنجا که ایرانیان زیادی در کانادا اقامت دارند و دارای روابط و پیوند عاطفی مستحکمی با کشور، خانواده و دوستان هستند، امیدواریم ارتباط بین دو کشور، بصورت منطقی و با احترام متقابل، تداوم و گسترش یافته و از ثمرات آن، هر دو کشور بهره مند شوند.
نام رسمی: کانادا
پایتخت کانادا: اتاوا
بزرگترین شهر کانادا: تورنتو
زبان های رسمی در کانادا: انگلیسی-فرانسوی
واحد پول: دلار کانادا

شهرهای مهم کانادا

شهرهای کانادا

شهرهای مهم و بزرگ کانادا از سمت غرب به شرق عبارتند از: ونکوور (استان بریتیش کلمبیا)، ادمونتون، کلگری (استان آلبرتا)، ساسکاتون (استان ساسکاچوان)، وینیپگ (منیتوبا)، تورنتو، اتاوا (استان انتاریو)، مونترآل (استان کبک)، فردریکتون (استان نیو برانزویک)، شارلوت‌تاون (استان جزیره پرنس ادوارد)، هلیفکس (استان نوا اسکوشیا)، سینت جانز (استان نیوفاندلند).

تراکم جمعیت

بنابر آمار سال ۲۰۲۰، کانادا با توجه به وسعت زیادش جمعیت کمی دارد، به طوری که، در هر کیلومتر مربع از خاک کانادا، به طور متوسط، ۴ نفر زندگی می کنند (دویست و بیست و هشتمین کشور). تراکم جمعیت در نقاط مختلف این کشور، متفاوت است. بیشتر کانادایی‌ها در شهرهای جنوبی زندگی می کنند و حدود سه چهارم از جمعیت این کشور در 300 کیلومتری مرز آمریکا ساکنند. بزرگترین مراکز شهری در ایالت های کبک و انتاریو می‌باشند که حدود دو سوم از کل جمعیت کانادا در خود جای داده است. در چند سال اخیر، جمعیت کانادا به سمت غرب کشور متمایل شده است. ایالت های بریتیش کلمبیا و آلبرتا از این تغییر محل ،سود برده‌اند و رشد جمعیت بسیار خوبی داشته‌اند. کانادا بالاترین میزان پذیرش مهاجر را در جهان دارد.

دولت کانادا بنا به یکی از دلایل زیر با ورود مهاجران موافقت می کند:

  • پیوستن به خانواده و اقوام نزدیک.
  • مسائل بشردوستانه در مورد پناهندگانی که نیاز به اسکان مجدد دارند.
  • دلایل اقتصادی و علمی.

اقامت دائم کانادا

کانادا کشوری مهاجر پذیر است و برای توسعه اقتصادی و علمی خود نیاز به جذب نیروی کار ماهر و افراد تحصیل از خارج از کشور دارد، بنابراین برنامه بلند مدت آن جذب هزاران مهاجر به این کشور است و در همین راستا برنامه‌های مهاجرتی بسیاری را طراحی کرده که تقریبا همه آن‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به اخذ اقامت دائم کانادا می‌شوند.
این دست و دلبازی کانادا را در کشورهای دیگر به ندرت می‌بینیم و کمتر کشوری است که به راحتی به مهاجران خارجی اقامت دائم دهد. خبر خوب این است که در صورت دریافت اقامت دائم کانادا پس از چند سال می‌توانید اقامت دائم خود را به شهروندی کانادا تبدیل کنید و پاسپورت کانادایی بگیرید. شهروند کانادا بودن به معنای بهره‌مندی از تمام مزایا و حقوق شهروندی است و به عنوان یک کانادایی می‌توانید تا همیشه از امکانات این کشور استفاده کنید و زندگی خوبی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.
در ادامه روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا را که برای ایرانیان مورد استفاده‌ است معرفی می‌کنیم. همان طور که قبلا اشاره کردیم بعضی از این روش‌ها به صورت مستقیم و برخی دیگر به طور غیر مستقیم و پس از طی مراحلی شما را به اقامت دائم کانادا می‌رساند.

بهترین راه‌های مهاجرت به کانادا برای ایرانیان

بهترین روش‌های مهاجرت برای ایرانیان در سال‌های اخیر، مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی، اسکیل ورکر، ویزاهای سرمایه‌گذاری، جاب آفر و ویزای توریستی بوده است.
در حدود ۱۰۰ روش مهاجرت به کانادا وجود دارد که منجر به اقامت دائم کانادا می‌شوند. اینکه کدام روش بهترین باشد بستگی به شرایط شما هم دارد.
اگر دوست شما مسیری را انتخاب کرده و از آن طریق مهاجرت کرده، الزاما آن روش برای شما ایده آل نخواهد بود. بهترین روش با توجه به شرایط هر فرد تعیین می‌شود. ممکن است برای شما روش تحصیلی بسیار مناسب باشد، ولی برای دوست شما با شرایط شما، روش سرمایه گذاری و کارآفرینی بهترین باشد.

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل در کانادا + بورسیه، ویزا و اقامت
کانادا به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا بستر‌های مناسبی برای تحصیل دانشجویان خارجی فراهم کرده است به طوری که در سال‌های اخیر مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از روش‌های اصلی مهاجرت به این کشور شده است.
هر ساله دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا در آرزوی تحصیل در کانادا و بهره مندی از امکانات پیشرفته تحصیلی آن و همچنین گرفتن اقامت دائم، راهی این کشور پهناور می‌شوند.
اخذ ویزای تحصیلی کانادا یکی از روش‌های نسبتا راحت برای مهاجرت به این کشور است. در سال های اخیر بسیاری از متقاضیان از این طریق راهی کشور کانادا شده‌اند. با توجه به قوانین نسبتا راحت برای اخذ اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل، روش مهاجرتی تحصیلی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. پس از تحصیل در کانادا از راه های مختلفی امکان اخذ اقامت تحصیلی کانادا وجود دارد.

شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

از یکی از موسسات آموزشی معتبر کانادا دارای شماره DLI پذیرش داشته باشید؛
توانایی مالی کافی برای تامین هزینه‌های یک سال تحصیل و زندگی در کانادا را داشته باشید؛
سوء پیشینه نداشته باشید؛
از نظر جسمی سالم باشید؛
به آفیسر ثابت کنید که پس از اتمام تحصیل به کشور خود برمی‌گردید.

مهاجرت به کانادا از طریق کاری

برای کار در کانادا می‌توانید از دو روش اصلی اقدام کنید: ویزای کاری و مهاجرت نیروی کار ماهر.
روش اقدام از طریق ویزای کاری کانادا به این صورت است که شما از یک کارفرمای کانادایی، جاب آفر یا پیشنهاد شغلی دریافت می‌کنید و بواسطه آن ویزای کار موقت دریافت می‌کنید و می‌توانید پس از مدتی برای اقامت دائم درخواست دهید.
اما در روش مهاجرت نیروی کار ماهر، شما از طریق برنامه‌های اسکیل ورکر که بر اساس فاکتورهای مختلف مثل سن، تحصیلات، زبان، سابقه کاری و … به شما امتیاز می‌دهند، مستقیما اقامت کاری دائم را دریافت خواهید کرد.
یک شرکت معتبر در کانادا منتظر شماست؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، مهاجرت به کانادا با جاب آفر از طریق اخذ ویزای کاری کانادا برای شما بهترین انتخاب خواهد بود و پس از ورود به کانادا می‌توانید اقامت کانادا از طریق جاب آفر را به دست آورید. برای این روش پیشنهاد شغلی شما باید معتبر باشد.
اینکه آیا این روش امکان اخذ اقامت دائم را به شما بدهد یا خیر بستگی به سطح شغل پیشنهاد شده به شما خواهد داشت. در بیشتر برنامه های مهاجرتی کانادا از طریق جاب آفر، باید سطح شغلی شما در مشاغل فنی و تخصصی باشد. (NOC TEER 0, 1, 2, 3) (برای مشاهده لیست این مشاغل به صفحه طبقه بندی ملی مشاغل کانادا مراجعه کنید)
پس از اخذ جاب آفر و ویزای کار و مهاجرت موقت به کانادا، از طریق استان‌ها یا یکی از برنامه‌های فدرال (تجربه کانادایی یا پایلوت) امکان اخذ اقامت دائم کانادا از طریق کار را خواهید داشت.

مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر

برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا یا نیروی کار ماهر فدرال کانادا یکی از سه برنامه اصلی اکسپرس انتری است و برای جذب افراد خارجی ماهر و متخصصی طراحی شده که حداقل شرایط زیر را داشته باشند:
سابقه کار به مدت حداقل یک سال (۱۵۶۰) که طی ۱۲ ماه به دست آمده باشد.
سابقه کار در مشاغلی باشد که در سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا جزو ناک شغلی با TEER 0, 1, 2, 3 قرار بگیرد.
داشتن آیلتس جنرال با نمره حداقل ۶ در هر ۴ مهارت زبانی یا معادل آن
داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
هر چند موارد بالا مینیمم‌های لازم برای واجد شرایط شدن برنامه است ولی موضوع به همین سادگی نیست. این برنامه بر اساس سیستم امتیاز بندی است. با توجه به شرایط اخیر اکسپرس انتری که در آن پذیرفته شدگان امتیازی بین ۵۳۳ تا ۵۵۷ داشتند، اگر از بیرون از کانادا اقدام می‌کنید برای موفقیت در برنامه اسکیل ورکر فدرال و کسب امتیاز ذکر شده لازم است حتما ترکیب این شرایط را داشته باشید:
کمتر از ۳۵ سال داشته باشید؛
حداقل مدرک فوق لیسانس داشته باشید؛
حداقل ۵ سال سابقه کار داشته باشید؛
نمره آیلتس جنرال ۷ و بالاتر در همه مهارت‌ها داشته باشید.
اگر یکی از شرایط بالا را ندارید، متاسفانه شانس شما برای موفقیت در این برنامه زیاد نیست و فکر کردن به اخذ اقامت دائم کانادا از طریق اسکیل ورکر تقریبا غیرممکن می‌شود.

مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای

اگر در مشاغل فنی و حرفه‌ای مورد نیاز کانادا مهارت و سابقه کار دارید، می‌توانید از طریق برنامه اسکیل ترید برای مهاجرت کانادا اقدام کنید. برنامه اسکیل ترید یکی از سه برنامه اصلی اکسپرس انتری است که مبتنی بر سیستم امتیاز بندی بوده و امتیاز متقاضیان بر اساس فاکتورهایی مانند سابقه کار، میزان تحصیلات، مهارت زبان و سن و دیگر فاکتورها محاسبه می‌شود.
برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی و حرفه‌ای لازم است حداقل شرایط زیر را داشته باشید:
طی ۵ سال گذشته حداقل ۲ سال آن را به صورت تمام وقت یا پاره وقت ( در مجموع ۳۱۲۰ ساعت) در مشاغل فنی و حرفه‌ای مورد نیاز کانادا کار کرده باشید.
وظایف شما در حرفه‌ای که کار کرده‌اید باید طبق شرح وظایف در ناک‌های شغلی کانادا باشد.
از یکی از کارفرمایان کانادایی پیشنهاد شغلی (جاب آفر) معتبر به مدت حداقل یک سال داشته باشید یا از مسئولان مربوطه در استان یا دولت فدرال کانادا گواهی احراز صلاحیت دریافت کنید.
این برنامه مدرک تحصیلی خاصی نیاز ندارد اما برای افزایش امتیاز خود می‌توانید مدرک تحصیلی خود را از طریق یکی از سازمان‌های ارزیابی مدارک در کانادا (ECA) معادل سازی کنید.
نمره زبان انگلیسی یا فرانسه در سطح CLB ۵ در مهارت‌های اسپیکینگ و لیسینینگ و نمره CLB ۴ در مهارت‌های رایتینگ و ریدینگ داشته باشید.
این برنامه محدودیت سنی ندارد ولی هر چقدر سن شما بیشتر باشد، امتیاز کمتری دریافت خواهید کرد.
توانایی مالی کافی برای تامین هزینه‌های خود و خانواده‌تان در کانادا را داشته باشید. در صورتی که در زمان اقدام برای این برنامه در کانادا مشغول به کار قانونی باشید یا از کارفرمایی کانادایی جاب آفر معتبر داشته باشید نیاز به ارائه تمکن مالی نیست.
سوء پیشینه نداشته باشید و از لحاظ جسمی هم سالم باشید.

مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری

همان طور که از نام این برنامه‌های مهاجرتی مشخص است موضوع مهم در این جا داشتن سرمایه کافی برای راه اندازی یا خرید یک کسب و کار در کاناداست. اما چقدر سرمایه؟
پاسخ به این سوال متغیر است. بسته به نوع برنامه سرمایه گذاری، نوع صنعت کسب و کار، کوچکی و بزرگی کسب و کار و مکان کسب و کار مبلغ سرمایه گذاری متفاوت است که حداقل آن بین ۱۰۰ هزار دلار تا ۵۰۰ هزار دلار کانادا است.
برنامه‌های سرمایه گذاری کانادا که در زیرگروه سرمایه گذاری فدرال قرار دارند شامل:
ثبت شرکت در کانادا
خرید بیزینس در کانادا
خرید فرانچایز در کانادا

برنامه ICT کانادا

با اقدام از طریق هر یک از این برنامه‌های سرمایه گذاری کانادا می‌توانید کسب و کاری را در این کشور راه اندازی یا خریداری کنید و یا شعبه‌ای از شرکت خود را در آنجا ثبت کنید. شرط اصلی برای این کار داشتن سابقه مالکیت یا مدیریت ارشد کسب و کار و همچنین داشتن سرمایه کافی است. البته هر یک از این برنامه‌ها شرایطی دیگری هم لازم دارند که در صفحه مربوط به هر برنامه جزییات آن اشاره شده است.
از طریق برنامه‌های سرمایه گذاری که در بالا به آنها اشاره شد، ابتدا می‌توانید ویزای کار بگیرید و پس از ورود به کانادا و کسب حداقل یک سال تجربه کاری از طریق برنامه تجربه کانادایی که زیرگروه سیستم اکسپرس انتری است و یا از طریق برنامه‌های مهاجرتی استان‌ها (PNP)، برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری اقدام کنید.

نحوه مهاجرت به کانادا

برای مهاجرت به کانادا و اینکه بدانید چگونه اقامت دائم کانادا را بگیرید، لازم است مراحل زیر را انجام دهید:
۱. با توجه به شرایط خود بهترین روش مهاجرتی را انتخاب کنید.
۲- مدارک لازم مربوط به آن برنامه مهاجرتی را آماده و ترجمه کنید.
۳. وارد سایت اداره مهاجرت کانادا شوید و برنامه مهاجرتی مورد نظر خود را انتخاب کرده و اکانت آنلاین بسازید.
۴. به سوالات اپلیکیشن پاسخ دهید و فرم‌ها و مدارک مورد نیاز را آپلود کنید.
۵. هزینه اپلیکیشن را پرداخت کنید.
۶. در صورتی که طی ده سال گذشته انگشت نگاری نکرده‌اید، از یکی از مراکز VAC کانادا در کشورهای همسایه ایران وقت بگیرید و انگشت نگاری کانادا را انجام دهید.
۷. پورتال خود را به طور مرتب چک کنید و در صورتی که اداره مهاجرت کانادا مدارک بیشتری نیاز داشت، آنها را در اکانت خود آپلود کنید.
۸. تبریک می‌گوییم، شما پاس ریکوئست شدید! در این مرحله پاسپورت خود را برای درج لیبل ویزا به سفارت کانادا ارسال و پیکاپ ویزای کانادا را انجام دهید.
۹. پس از ورود به کانادا با توجه به برنامه مهاجرتی انتخابی خود، شرایط لازم برای دریافت اقامت دائم کانادا را کسب کنید و سپس از طریق یکی از روش‌های استانی یا فدرال برای اخذ اقامت کانادا اقدام کنید.
مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا
بسته به روش‌های مهاجرتی مختلف کانادا، مدارک متفاوتی برای هر برنامه مورد نیاز است.
تعدادی از مدارک کلی و مشترک هستند و لازم است برای هر نوع روش مهاجرتی ارائه شود. این مدارک شامل:
مدارک شناسایی مانند ترجمه شناسنامه، پاسپورت، کارت ملی، کارت پایان خدمت (در صورت وجود)
ترجمه سند ازدواج (در صورت وجود)
ترجمه مدرک و ریز نمرات تحصیلی
نامه‌های شغلی
سوابق بیمه (در صورت لزوم)
گواهی عدم سوء پیشینه
تعدادی از مدارک هم مخصوص به هر روش مهاجرتی هستند:
برای مثال، در ویز‌اهای کوتاه مدت مانند ویزای تحصیلی، مدارک شما باید شامل نامه پذیرش دانشگاه، پیشنهادات شغلی احتمالی‌تان و مدارکی دال بر وابستگی‌ به کشور مبدا باشد. در واقع این مدارک باید اثبات کند که شما بعد از اتمام تحصیلی‌تان در کانادا به کشور خود برمی‌گردید. پس به جز مدارک کلی، مدارک جزئی شما باید کمک کنند که قطعیت خروجتان از کانادا پس از فارغ‌‌التحصیلی را نشان دهند.
اما در ویزاهای بلند مدت به جز مدارک جنرال، مدارک دیگری نیاز دارید که البته لازم نیست نشان دهید که قصد ترک کانادا را دارید. برای مثال، در ویزای کارآفرینی کانادا، ویزای استارت آپ کانادا یا ویزای خوداشتغالی کانادا شما به یک طرح تجاری دقیق یا همان بیزینس پلن نیاز دارید. این طرح باید نشان دهد که بیزینسی که قصد راه‌اندازی آن را دارید، دقیقا چیست و چه تحقیقاتی برای آن انجام داده‌اید.